Postingan Terunggul Hari Ini

Suasana Pada Masa lalu Membawa Mendung

Terpendam rindu mendayung kalbu, hati-hati untuk kusentuh, takut-takut bisa menyakiti. Sayup-sayup hening menyapa, mengantar roh pada masa i...

TENTANG SUSILO BAMBANG YUDHOYONO ( SBY )


Susilo Bambang Yudhoyono
(lahir 9 September 1949; lebih dikenali sebagai SBY) ialah presiden Indonesia yang terkini.
Melalui pindaan Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 yang memungkinkan presiden dipilih secara langsung oleh rakyat, beliau telah dipilih menjadi Presiden Republik Indonesia pertama pilihan rakyat serta presiden Indonesia keenam selepas dilantik pada 20 Oktober 2004 bersama Naib Presiden Jusuf Kalla. Kerjaya tenteranya terhenti ketika beliau diangkat Presiden Abdurrahman Wahid sebagai Menteri Pelombongan dan Tenaga pada tahun 1999 dan termuncul sebagai salah seorang pengasas Parti Demokrat. Pangkat terakhir sebelum persaraannya pada 25 September 2000 ialah Jeneral Tentera Nasional Indonesia

Latar belakang

Dilahirkan di Pacitan, Jawa Timur kepada Raden Soekotjo dan Siti Habibah, SBY menyertai dunia ketenteraan mengikut jejak ayahnya. Pada tahun 1973, beliau lulus dari akademi Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (AKABRI) dengan penghargaan "Adhi Makayasa" sebagai murid lulusan terbaik dan "Tri Sakti Wiratama" yang merupakan prestasi gabungan mental, fizikal, dan intelek yang tertinggi.
Dalam tempoh antara 1974 dan 1976, SBY memulakan kerjayanya dengan Dan Tonpan Yonif Linud 330 Kostrad. Kemudian pada tahun 1976, beliau belajar di Sekolah Bawaan Udara dan Renjer Tentera Amerika Syarikat, serta menyertai banyak lagi kursus untuk kemajuan diri. Sila lihat: Pendidikan SBY. SBY ditugaskan untuk operasi-operasi di Timor-Timur pada tempoh 1979-1980 dan 1986-1988.
Dari 1989 ke 1993), SBY bertugas sebagai Pensyarah Seskoad Korspri Pangab, Dan Brigif Linud 17 Kujang 1 Kostrad (1993-1994, Asops Kodam Jaya (1994-1995) dan Danrem 072/Pamungkas Kodam IV/Diponegoro (1995) serta Ketua Pemerhati Tentera bagi Pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNPF) di Bosnia-Herzegovina (1995-1996). Kelulusan SBY dari Kolej Pegawai Perintah dan Turus, Fort Leavenwort, Kansas, Amerika Syarikat, serta Saujana Sasteranya (MA) dari Universiti Webster Pengurusan (Management Webster University), Missouri, Amerika Syarikat juga membantu kerjayanya di Kasdam Jaya (1996), Pangdam II/Sriwijaya sekaligus Ketua Bakorstanasda, Ketua Fraksi ABRI MPR pada Sidang Istimewa MPR tahun 1998, dan Ketua Staf Wilayah (Kaster ABRI) dari 1998 ke 1999.
Pada tahun 1997, SBY diangkat sebagai Ketua Angkatan Bersenjata dan Staf Urusan Sosial dan Politik. Kerjaya tenteranya terhenti ketika beliau dilantik oleh Presiden Abdurrahman Wahid sebagai Menteri Pelombongan dan Tenaga pada 26 Oktober 1999, dan Menteri Penyelaras Politik, Sosial, dan Keamanan. Perlantikan itu terjadi sewaktu Presiden Abdurrahman Wahid berada di "hujung tanduk". SBY mundur daripada jawatan-jawatan tersebut pada 11 Mac 2004 sewaktu pimpinan pemerintahan dikendalikan oleh Presiden Megawati Sukarnoputri kerana dicalonkan oleh Parti Demokrat sebagai calon presiden.
SBY memperoleh kedoktorannya (PhD) dalam bidang Ekonomi Pertanian dari Institut Pertanian Bogor (IPB) pada 3 Oktober 2004. Pada 15 Desember 2005, beliau menerima doktor kehormat dalam bidang ilmu politik dari Universiti Thammasat Bangkok (Thailand). Dalam ucapannya sewaktu menerima anugerah tersebut, beliau menegaskan bahawa politik merupakan seni untuk perubahan dan transformasi dalam sebuah negara demokrasi yang damai. Beliau tidak yakin sepenuhnya bahawa politik adalah ilmu.
Dalam Persidangan Istimewa Parliamen Rakyat] pada akhir Julai 2001, SBY menjadi calon Naib Presiden. Walaupun tidak terpilih, nama SBY tetap bersinar. Dalam kabinet Megawati-Hamzah, SBY dilantik semula sebagai Menkopolkam, satu jawatan yang strategik. Semasa tempoh perjawatannya itu, SBY mengendalikan banyak kes yang harus diselesaikan, terutama kes-kes mengenai Aceh, Poso, dan Maluku. Beliau memainkan peranan yang besar dalam menentukan darurat tentera di Aceh dan Maluku. SBY juga memainkan peranan yang besar dalam perjanjian Malino untuk menyelesaikan pertikaian di Poso.
Dalam pilihan raya umum 2004, SBY menewaskan Megawati Sukarnoputri dan menjadi ketua negara Indonesia.
Dalam kehidupan peribadinya, SBY menikah dengan Kristiani Herawati, anak ketiga kepada Almarhum Jen. (Purn) Sarwo Edhi Wibowo, komandan RPKAD (kini Kopassus) yang membantu menumpaskan Parti Komunis Indonesia (PKI) pada tahun 1965. Mereka dikurniakan dengan dua orang anak lelaki: Agus Harimurti Yudhoyono, dan Edhie Baskoro Yudhoyono.

Semasa jawatan Presiden

Melalui pindaan Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 yang memungkinkan presiden dipilih secara langsung oleh rakyat, beliau telah dipilih menjadi Presiden Republik Indonesia pertama pilihan rakyat serta presiden Indonesia keenam selepas dilantik pada 20 Oktober 2004 bersama Naib Presiden Jusuf Kalla. Beliau mengalahkan pasangan Presiden Megawati Sukarnoputri-Hasyim Muzadi dalam pilihan raya umum 2004.
Pentadbiran SBY memberikan keutamaan kepada maslaah Pakatan sulit, Rasuah, dan Nepotisme (KKN), selain daripada masalah terorisme sejagat. Masalah narkotik, perjudian, dan perdagangan manusia juga diberikan tumpuan. Gelombang tsunami di Aceh dan Sumatera Utara yang terjadi pada 26 Desember 2004 menyebabkan pengorbanan dan menimbulkan rasa empati daripada pelbagai pihak di seluruh dunia.

Perkhidmatan pesanan ringkas Presiden

Sekitar bulan Jun 2005, Presiden SBY memulai perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) ke nombor telefon bimbitnya di 0811109949. Namun pada hari keesokannya, terjadi gangguan teknikal kerana terlalu banyaknya SMS yang masuk. Sekarang, nombor itu digantikan dengan 9949 dan selepas itu, pesanan SMS akan disampaikan ke presiden. Nombor 9949 ialah tarikh lahir beliau (9 September 1949).
Pada 28 Jun 2005, Presiden SBY mengirimkan SMS kepada masyarakat Indonesia dengan nama pengirim "Presiden RI". Kebenaran pesanan itu yang berkaitan dengan pencegahan narkotik telah disahkan oleh jurucakap Presiden yang menyatakan bahawa berbagai-bagai SMS akan menyusul.

Pendidikan

  • 1973: Akademi Angkatan Bersenjata Republik Indonesia (Akabri)
  • 1976: Kursus Bahasa Amerika, Lackland, Texas, Amerika Syarikat
  • 1976: Kursus Bawaan Udara dan Renjer, Fort Benning, Amerika Syarikat
  • 1982-1983: Kursus Lanjutan Pegawai Infantri, Fort Benning, Amerika Syarikat
  • 1983: Latihan semasa kerja dalam Bahagian Bawaan Udara ke-82, Fort Bragg, Amerika Syarikat
  • 1983: Sekolah Peperangan Hutan, Panama
  • 1984: Kursus Senjata Anti Kereta Kebal di Belgium dan Jerman
  • 1985: Kursus Komando Batalion
  • 1988-1989: Sekolah Komando Angkatan Darat
  • Kolej Pegawai Perintah dan Turus, Fort Leavenwort, Kansas, Amerika Syarikat
  • Sarjana Sastera (MA) dari Universiti Webster Pengurusan (Management Webster University), Missouri, Amerika Syarikat
  • 2004: Ijazah Kedoktoran dalam bidang Ekonomi Pertanian daripada Institut Pertanian Bogor (IPB).

courtesy: wikipedia

Silahkan Masukkan Email anda Untuk Update Fakta Lainnya:

0 Response to "TENTANG SUSILO BAMBANG YUDHOYONO ( SBY )"

Post a Comment

Tolong Jangan Melakukan SPAM ya.
KOMENTARLAH SESUAI ARTIKEL DI ATAS :)

TERIMA KASIH
ADMIN
INDRA SAPUTRA